Tuesday, March 12, 2013

tragedi march



gambar apakah itu ?? bg aku mungkin sanagat sukar untuk aku percaye .. rumahaku berubah rupa ?? knp ?
aku hanya mampu terdiam menangis dan tersenyum saat aku mengetahui kejadian ini . inalillah aku pasrah di atas ape jua yg berlaku ya Allah :') 

6/3/2013 jam 5 ptg aku baru bangun tido kerana terlalu letih sebb bertungkus lumus mase kelas kitchen n kelas kaunsling ... abes kelas pukul 4ptg aku terus merebahkan diri atas tilam aku yg sgt empuk itu .. lalu aku ketiduran sampai jam 5  ptg . bgun dari tidur terus poei mandi .. huyooooo sejukkkk meyhh ... best ! usai mandi tgok phone 1 missed call dari ayah ... okeh tyme nie aku rase pelik sgt2 knp ttbe ayah call hari rabu ... tak pernah2 ayah call hari rabu .. byase nyer ayah akan call either khamis or jumaat ...oke tak pk pape lagi mase nie yg di pk kan mase nie aku BELOM solat asar lagi ... hihihi *oke sangat teruk kat situ . okeh tunaikan kewajipan dulu pas selesai baru call ayah balik ... usai solatt salam akhir ayah call lg sekali ... nak angkat berdebar sangat2 .. ooke2 tak pe relex jer moge2 berita elok2 jer dengar 

ayah : hello akaq
aku : ye ayah assalamualaikum
ayah: waalaikumussalm.. kaq tahu tak ?
aku : tahu ape yah ?
ayah : rumah terbakar 
*dlam hati aku ckap eley ayah tipu saje nak gurau2 ngn aku nie 
aku : emm yeje ?
ayah : nah ckp ngn mak
mak : akqqqqq
aku : ye mak ? knp mak ? 
mak : rumah ira .. rumah kite ira ... 
aku : (termenung sahih ker ape yg ayah ckp td? sambil minitiskan air mata ... tape2 relex jer dulu )
knp dgn rumah kite mak ? 
mak : rumah terbakar kaqqq 
aku : *menahan sebak sebab tanak mak tao aku nangis ... .. emm yeke mak ? tape2 mak sabar eah ... dah2mak tenang jer okeh ... tamao nangis2 lg tw mak ... ira ade dkt ngn mak ... 
mak : ye ira * sambil menangis2 
aku : okeh lah mak . ira kne pergi ni .. mak sabar tw .. sabar ye makkkk .... * tak tahan menahan sebak di dade rase saket sgt2 meronta2 mintak phone di letak dgn cepat bia aku boleh mengeluarkan yg tertahan tuhhhhh ... 
mak : oke ...
aku : assalamualaikum mak
mak : waalaikumussalam

off jer phone dgn keadaan aku yg masih bertelekung terus tersujud kt sejadah ... mule2 mcm susah aku nak percaye ... sangat susah tp aku cube ntok tenangkan diri .. rlex ... oke aku trik nafas panjang2 .. fathin nadhira sabar .. Allahsedang menguji kaw dan keluarge ... capai phone call mambe mintak tolong hantar pergi MC ... aku mahu pulang  .. mahu pulang !!! 

aku : salam em boleh tolong aku tak ?
kawan : tolong ape ?
aku : hantar aku pergi mc ( melacca central )
kawan : buat ap
aku : umah aku terbakar 
kawan : oke aku pergy sewe kereta kawg lah siap2 
aku : oke.. tq 
kawan : orait 

lalu aku capai la pape yg patot .. aku sendirik pon tak tao ape yg aku nak bawak balik ... kat umahsemua dah terbakar ... ape yg aku nak bawak balik nie ??? ya Allah tenang kan hati hamba mu ini yA Allah ... 
aku keuar poli tggu kawan kat busstop depan poli ... *dalam hati mane mereka nie knp lbt sgt ... takdpt sewe kerete ker ? ... 5 minit kemudian mereka muncul .. aku terusmelompat masuk dalam kereta .. weyh cpt2 antar aku g mc ... tak payah dah senje nie .. tak pe bia kami je antar sampai umah kaw ... sure ker korg nie ? kesian korg sok kelas kol 8 nty rushing2 lak nak alek .... hmmm .. dah2 bia teowg jer anter kaw ... tepat jam 6.50 ptg .. kami bertolak dari merlimau ke kg pt haji talib kampung kesygn aakuu 
... sepanjang perjalanan pada awal nyer hanyer ayer mate yg menemani aku .. aku ckp kat diri aku ... weyh kaw kne kuat lah ira ... jgn gembeng sgt boleh .. nty kalau mak nmpk mak lg sedih tw ... dah2senyum ... oke aku tarik nafas panjg2 senyum dan teng kan diri jer ... nasib si syafiq dan firdaus nie melawak dalam kerete tergelak jugak lah aku dgn telatah dorang tuh ...  tepat jam 9 mlm kami semua tiba di perkarangan rumah aku ... mule2 jmpe ayah2 dulu salam ayah .. kat situ ade cik jah adeq ayah . beberape or lagi .. ayah terkejut tgok aku tetibe sampai umah ... tak bg tahu ayah pon nak balik ... main balik jer kan dah kne cubit ngn ayah ... hihi maaf ayah .... sampai jer aku tgok2 keadaan umah tp tak nampak sgt dah mlm lgpung  .... 
borak borak borak ... baru g jmpe mak kat umah jiran .. mak !! tadaaa ira balik ... hehe mak terkejut2 kucing ... hihi  mlm tuh adeq1 semua tak ade baju nak pakai .. baju semua dah terbakar ... cik jah plawe tidur umah die..aku mak adq2 tidur rumah cik jah mlm kejadian tu ... ayha tidur kat rumah jer... jge rumah yg dah tak berape nak rumah .... abg tidur rumah abg ayah wak cemplok ...  esok hari nyer ramai lah yg dtg beri sumbangn  ... bomba ahli forensik YB sape lg eak emmm polis dan ramai lagi .... hari kedua baru aku dpt tgok keadaan sebenar rumah aku terbakar ... oke sgt sadis ... tp tenang jer ... buat2 mcm tak de ape ygberlaku ....  pasti dan pasti aku tak kan pernah lupe kajadian ni .. ia akan terus kekal bersemadi dalam kamus hidup aku ... kejaian yg sgt2 sukar di luahkan dgn kata2 ... :') 



sekarang kami sekeluarga tinggal di rumah yg berwarna kuning biru tuh rumah peninggalan nenek 








 sabun basuh

pisang bakar .. hehepisang nie mak beli sehari sebelum kajadian sebb nak buatkan kuih untuk aku :")
 kat sini lah ayah tidur mase hari pertaa kejadian





mesin basuh lebur 



penapis air ku .. hukhk



sekian lah gambaran nyer 


walau apeponyg berlaku aku tetap bersyukur kerana masih bernafas hingga ke hari ini ... aku masih punyer waktu untuk membetul kan mna yg kurang ... sesungguhnya diri aku sgt lemah  ...selemah2 span reput ... selain itu aku dan keluarga mengucapkan setinggi2 penghargaan dan terima kasih kpd sesiapa yg sggp membantu kami sekeluarga.. beribu terima kasih kami ucapkan ... semoga jasa baik kalian di balas dgn baik ... amin ..... now on ku pasrah ku akur atas ape yg berlaku .... tabahkan hati ini ya Allah :')


sekian dulu dari hamba 

No comments:

Post a Comment